Joepie, de vakantie is voorbij!


Vrijheid. Ontspanning. In het moment zijn. Doen waar je zin in hebt. Vakantie is een tijd om je daaraan te laven. Nu je weer aan het werk gaat, wil je dat vakantiegevoel waarschijnlijk graag vasthouden. Uit ervaring weet je ook dat dat een illusie is. Na één of twee dagen heb je de vakantieverhalen uitgewisseld en ga je over tot de orde van de dag. Je pakt je routines weer op. Al snel keren dezelfde gevoelens op die je voor de vakantie had.

Als je net terug bent van vakantie, heb je nog scherp op je netvlies hoe top je je kan voelen. Je zintuigen stonden aan (ik praat al in de verleden tijd want je bent niet meer in de bergen of aan zee). Je wensen maakten zich kenbaar. Je hoofd was leeg. Je volgde je eigen tempo. Eigenlijk is dat je natuurlijke staat van zijn.

Terugkeer op het werk is dé tijd om jezelf te observeren. Je stemming, je gedachten, je lichaam, je gedrag. Na een vakantie is je batterij opgeladen. Je bent vitaal en zit lekker in je lijf. Als je weer werkt, word je ook geconfronteerd met de minder voedende aspecten aan je werk. Er zijn nu eenmaal altijd minder inspirerende kanten. (Inspiratie is pure energie). Meestal is het niet de vraag óf je energie verliest, maar wannéér en hóe dat gebeurt. Dat is waardevolle informatie! Met dit bewustzijn kan je stappen zetten. In welke situatie zakte je energie? Wanneer sloeg je stemming om? Wat zijn jouw gevoeligheden, jouw triggers?

Ik betrapte mezelf ooit op de eerste dag na de vakantie op oud gedrag. Ik ging in de pauze naar de supermarkt om de snoeppot van de afdeling bij te vullen. Suiker geeft energie. Opeens zag ik het: "ik houd mezelf hier zoet. Ik snoep mijn ongenoegen weg". Ik koos ervoor om te solliciteren. Binnen drie maanden had ik een andere baan.

Er komt dus weer van alles op je af. Opdrachten, taken, verwachtingen van anderen. Je wordt ook geconfronteerd met je eigen gedachten en jouw werkhouding.

Stap 1 bij terugkeer op het werk is je niet helemaal in het gedoe te storten, maar ook je aandacht voor een deel naar binnen te richten en de vinger aan de pols houden.

Stap 2 is de oorzaak van energieverlies achterhalen. Als je in beeld hebt waardoor je stemming daalt, kan je er iets aan doen.

Mijn energie zakt bijv bij het woord 'moeten'. Het lastige is dat ik soms ook in termen van moeten praat tegen mezelf. Als ik mezelf hoor zeggen dat ik iets moet, dan heb ik er al meteen minder zin in. Dat geldt ook voor dingen die ik in principe leuk vind om te doen. Als ik denk "ik moet weer aan het werk" dan heb ik de neiging om dat te saboteren of uit te stellen. Ik wil willen. ik wil de impuls van binnenuit voelen. Bij moeten verlies ik mijn gevoel van vrijheid. Ik kan niet meer kiezen als ik moet. Voor mij is het dus belangrijk om me eraan te herinneren dat ik het stuur in eigen handen heb. Altijd. Niet alleen in de vakantie.

Stap 3 is Kiezen. Stap 4 is Doen. Handelen. Veranderen.

Ik ben me dus bewust geworden van het effect van het woord moeten. Daarom herlees ik bijv ieder blog zorgvuldig voor ik het publiceer, Als ik per ongeluk moeten heb geschreven, dan zorg ik ervoor dat ik een zin herformuleer.

Misschien een goed idee voor binnen de organisatie - moeten afschaffen t.b.v een prettige samenwerking.

In de APK voor ambtenaren krijg je vat op een positieve spiraal. Dan hoef je niet op het weekend of de volgende vakantie te wachten om je lekker te voelen. Je leert je eigen energie te managen en vitale keuzes te maken.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square